بسکت بسکت در هات تپ چه کاربردی دارد؟ img 700x510

بسکت در هات تپ چه کاربردی دارد؟

بسکت جرثقیل یا من بسکت و یا لیفتینگ بانک اتاقک کوچکی است که برای دسترسی به نقاط مرتفع استفاده می شود. در واقع این بسکت ها برای حمل بار ساخته شده اند اما در برخی مواقع و در شرایط کاری مرتفع نیاز است تا از این بسکت ها برای حمل پرسنل کاری استفاده کنند. از بسکت جرثقیل زمانی استفاده می شود که ایجاد بستر مناسب برای کار در ارتفاع، ممکن نباشد. بسترسازی مناسب برای کار در ارتفاع شامل مواردی همچون محل عبور و مرور، محل فرار اضطراری و محل استقرار برای کار است. عملیات هات تپ نیز می تواند در برخی موارد در ارتفاع انجام شود. لوله های پالایشگاهی می توانند در ارتفاع دارای در هم تنیدگی باشند. پیچش و در هم تنیدگی این لوله ها و یا کار بر روی برجک ها باعث می شوند مستقرسازی افراد برای کار غیرممکن باشد. بنابراین برای اجرای عملیات هات تپ نیاز به استفاده از مستقرسازی افراد در محل عملیات دارد. در این حالت دستگاه هات تپ، ولو و اتصالات در محل مورد نظر و بر روی لوله نصب می شوند و اپراتور نیز درون بسکت مستقر خواهد شد تا عملیات هات تپ را اجرا کند.

بسکت من بسکت بسکت در هات تپ چه کاربردی دارد؟ construction man basket
بسکت من

بسکت basket man

بسکت اتاقکی است که توسط مهندسین مجرب طراحی حمل بار ساخته می شود. این بسکت ها در حین حمل نفر می توانند تا پنج نفر را توسط جرثقیل حمل کنند. استفاده از بسکت برای حمل نفر نیازمند پیروی از نکات ایمنی متعددی است که رعایت کردن این موارد می تواند ایمنی فرد و کار را ارتقا بخشد. دستورالعمل های ایمنی برای حمل نفر با بسکت عبارتند از:

  • جرثقیلی که کاربر را حمل می کند باید دارای گواهی نامه بازرسی فنی و تأییدیه رسمی از مراکز مربوطه باشد.
  • واحد ایمنی و HSE باید قبل از شروع کار تأییدیه ی ایمنی را صادر و نکات ایمنی را گوشزد کند.
  • در هنگام حمل نفر با بسکت جرثقیل نباید درون بسکت بار وجود داشته باشد. یعنی بسکت را نباید به صورت همزمان هم برای حمل بار و هم برای حمل نفر استفاده کرد.
  • در نزدیکی خطوط انتقال برق نباید حمل افراد را با استفاده از بسکت انجام داد. در صورتی که ناچار به انجام این کار باشند معمولاً خطوط برق را قطع می کنند و سیم اتصال به زمین یا سیم ارت را وصل می کنند.
  • افراد مستقر درون بسکت و پرسنلی که بر روی زمین وجود دارند با استفاده از بی سیم ارتباط برقرار می کنند.
  • سیستم های کنترلی جرثقیل باید توسط راننده ارزیابی شوند تا از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل شود.
  • ریگری جرثقیل یکی از مهم ترین کارها در پروژه هایی است که در ارتفاع انجام می شوند. با استفاده از علائم ریگری می توان به اپراتور جرثقیل علامت داد تا او بداند که هدایت فرد را در نقطه ی عملیاتی چگونه انجام دهد. بنابراین لازم است تا یکی از افرادی که درون بسکت حضور دارد با این علائم آشنایی داشته باشد.
  • پیش از اینکه افراد درون بسکت مستقر و حمل شوند باید به اندازه ی وزن این افراد، بار توسط جرثقیل تا نقطه ی مورد نظر حمل شود تا از ایمنی اتصال بسکت به جرثقیل اطمینان کسب گردد.
  • افرادی که درون بسکت مستقر هستند باید از کلاه ایمنی و دیگر تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند.
  • جرثقیلی که بسکت حمل می کند حتماً باید دارای سیستم قفل بر روی تمام تجهیزات سقوط آزاد باشد.
  • سطحی که جرثقیل بر روی آن قرار می گیرد باید سطحی سفت و محکم باشد.
  • سیستم هیدرولیک جرثقیل باید دارای چک ولو (check valve) باشد تا در صورت بروز نقص فنی، جرثقیل شروع به حرکت نکند.
  • قلاب جرثقیل باید دارای ضامن ایمنی باشد.
  • حمل بسکت در شرایط نامتعارف آب و هوایی نباید انجام شود. برای مثال در حین طوفان و بلند شدن گرد و غبار در محیط نمی توان حمل نفر را با جرثقیل انجام داد.
  • همچنین افرادی که درون بسکت مشغول کار هستند نباید با حرکات ناگهانی خود موجب تکان خوردن شدید بسکت شوند.

راننده یا اپراتور جرثقیل زمانی که مسئولیت حمل نفر با این ماشین را بر عهده می گیرد باید دستورالعمل های ایمنی را رعایت کند.

راننده ی جرثقیل در تمام مدت کار باید به مراحل انجام کار دقت کند تا در صورت نیاز موقعیت نفرات درون بسکت را تغییر دهد. استفاده از تلفن همراه و یا گوش کردن به رادیو یا ضبط صوت به هیچ عنوان قابل توجیه نیست چون هدایت افراد درون بسکت در هر لحظه بسته به دقت و عملکرد راننده دارد. زمانی که عملیات توسط افراد درون بسکت آغاز می شود جرثقیل باید قفل باشد تا مبادا در حین کار حرکت کند و موجب بروز حادثه برای محیط عملیاتی و افراد حاضر در آن شود. به این منظور جک های تعادلی کاملا باز می شوند و به صورت مستحکم در جایی مستقر می شوند. راننده باید به قدری باتجربه باشد تا در حین حمل بسکت مانع از برخورد آن با تجهیزات و تاسیسات موجود در فاز عملیاتی شود.

در عملیات هات تپ قصد ما در استفاده از بسکت حمل اپراتور به نقطه ی عملیاتی است. همان طور که می دانید دستگاه هات تپ در حین ایجاد برش بر روی لوله نباید هیچ گونه حرکت اضافی داشته باشد و تنها این حرکت دست اپراتور است که با چرخاندن اهرم دستگاه، اجزای برشی را به لوله نزدیک می کند. بنابراین پس از مستقر شدن اپراتور در محل مورد نظر جرثقیل نباید هیچگونه حرکت اضافی را متوجه فرد درون بسکت کند. بنباراین جرثقیل تا پایان عملیات قفل می شود. دستگاه هات تپ در سایزهای متوسط تا بزرگ با استفاده از جرثقیل بر روی خط لوله مستقر می شود. اگر شرایط کار جوری باشد که نیاز به استفاده از بسکت برای مستقر سازی اپراتور هات تپ داشته باشیم، آنگاه ممکن است از جرثقیل دیگری برای استقرار دستگاه هات تپ بر روی خط لوله استفاده کنیم. هر کدام از این جرثقیل ها باید با رعایت نکات ایمنی، اپراتور و دستگاه هات تپ را در محل مورد نظر برای عملیات مستقر سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .